ویژه خیرین و اهداکنندگان
  • تاریخ انتشار : 1402/09/06 - 08:30
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 453
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

نکوداشت استاد کمالیان استاد پیشکسوت رشته نوروپاتولوژی

دکتر قناعتی: نگاه، مشی و روش استاد کمالیان الهام بخش و اثرگذار است

دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم نکوداشت استاد کمالیان استاد پیشکسوت رشته نوروپاتولوژی در بیمارستان شریعتی گفت: نگاه، مشی و روش استاد کمالیان الهام بخش و اثرگذار است.

نکوداشت استاد کمالیان

به گزارش سینا رسانه دانشگاه علوم پزشکی تهران بیمارستان شریعتی، مراسم نکوداشت استاد ناصر کمالیان استاد پیشکسوت بخش پاتولوژی و آزمایشگاه بیمارستان شریعتی با حضور دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه، استادان و پیسکسوتان بیمارستان شریعتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران و همچنین شاگردان استاد کمالیان در تالار شهید پیرویان بیمارستان شریعتی برگزار شد.  
در این همایش دکتر قناعتی با بیان اینکه برگزاری نکوداشت کمترین کاری است که می‌توان در حق یک استاد که سال‌های سال عمر خود را صرف آموزش، پژوهش و درمان مردم کرده است انجام داد و با اشاره به اینکه مسیر تعالی علم در کشور  مسیری طولانی است افزود: امروزه استراتژیست‌ها معتقدند کشورهایی درآینده جایگاه خواهند داشت که در همه زمینه‌های علمی در مرزهای دانش علم حرکت کنند و حرف برای گفتن داشته باشند از این رو تجلیل از مقام عالم واقعی بسیار مهم است.  
رئیس دانشگاه آسیب شناسی مسایل و مشکلات در حوزه پزشکی را بسیار مهم دانست و افزود: ما پیشرفت‌های بزرگی داشتیم. تغییر شاخص‌های امید به زندگی و شاخص‌های دیگر بهداشتی بسیار ارزشمند است اما لازم است اخلاق پزشکی را نیز رصد و انحراف‌ها را آسیب شناسی کنیم.  
دکتر قناعتی همچنین با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: زمانی در کشور افراد احساس می‌کردند که به مردم و کشور بدهکارند و باید کمک کنند. بچه‌های ما با این فرهنگ دفاع کردند و فرهنگ ایثار بود که دوران دفاع مقدس ما را به پیروزی رساند با این حال خوشحالیم که افرادی مثل استاد کمالیان هستند که نگاه و مشی و روش آن‌ها می‌تواند اثرگذار باشد.
دکتر قناعتی همچنین روند خدمت در دانشگاه را برنامه ریزی شده و رو به پیشرفت دانست و گفت: تیم دانشگاه در این دوسال بسیار تلاش کردند و در حوزه‌هاییاز جمله پروژه بین المللی نوروساینس، عدالت در پژوهش و برنامه ریزی‌های آموزشی و تربیت دانشجو کارهای خوبی انجام شده است و امیدواریم با نگاه به مسایل روز دنیا و کارهای تیمی خوب به اهداف برنامه‌هایمانبرسیم.  
دکتر قناعتی در پایان سخنانش از استاد کمالیان برای سال‌ها خدمت قدردانی و برای وی سلامت و سعادت آرزوکرد.

دکتر جمشیدی رئیس بیمارستان شریعتی حضور در این مراسم را مایه افتخار دانست و گفت: استاد کمالیان عمر گرانبهایش را صرف آموزش پژوهش و تعلیم و تعلم کرده و سخن گفتن از این استاد بزرگ پزشکی کشور به عنوان یک شاگرد کوچک دشوار است.
وی استادکمالیان را مظهر دانش، مظهر علم آموزی و اخلاق دانست و گفت: بسیاری از استادان و پزشکان این کشور  افتخار می‌ کنند که در محضر ایشان تلمذ کرده اند.
دکتر جمشیدی افزود: استاد همیشه معتقد بودند بالین بیمار و پاتولوژی‌ اش باید در کنار هم قرار بگیرد ما هم هر وقت در تشخیص بیماران دچار مشکل می‌ شدیم خدمت استاد می‌ رسیدیم و با آن که رزیدنت سال اول بودیم استاد به گرمی ما را می‌ پذیرفتند در عین این که درباره تشخیص ما را راهنمایی می‌ کردند، روش تحقیق و تفحص را به ما آموزش می‌ دادند. علم بالینی پزشکی  بیمارستان شریعتی با نام استاد کمالیان آمیخته است و جامعه پزشکی و این بیمارستان برای همیشه مدیون استاد کمالیان است. و ما همیشه افتخار کرده‌ ایمو خواهیم کرد که شاگرد ایشان بودیم و محضر ایشان را درک کردیم.
دکتر توانگر عضو هیئت علمی گروه پاتولوژی حضور همکاران در این جلسه را نشان از پاسداشت علم و عالم و وظیفه همگان دانست. دکتر توانگر زندگی استاد و روش استاد را مهمترین پند و نصیحت برای جوانان دانست و گفت: لازم است این امانت را به نسل بعد بسپاریم. دکتر توانگر افزود: پشت هر موفقیتی تلاش و خستگی ناپذیری است این جاده پر فراز و نشیب است و افراد استوارند این جاده را طی می‌ کنند و به مقصد می‌ رسند.  
دکتر محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز در این همایش با قدردانی برای برگزاری این همایش گفت: مهم این است که از خصوصیات و فضایل برجسته ایشان درس بگیریم.
وی تلاش و پشتکار و توفیقات الهی را در موفقیت استاد موثر دانست و گفت: این بزرگداشت‌ ها فقط یک مراسم نیست بلکه احترام به فضایل انسانی است و احترام به پزشکی و روشن نمودن مسیر است. تکریم و الگو کردن افراد موفق برای ما مهم آموزنده وراهگشاست وهرچه از این بزرگواران بگوئیم کم است.
دکتر محمدعلی محققی معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی کشور در این همایش سلوک و منش علمی یک استاد را در وجود استاد کمالیان برجسته دانست و گفت: امیدواریم برای شناساندن این چهره خاضع و فروتن و عالی قدر و سایر چهره‌ های دانشگاهی که دانشگاه ما مفتخر به وجود آن هاست کوشا باشیم.
دکتر ملک زاده استاد پیشکسوت گروه گوارش تربیت نیروی انسانی قوی را یکی از مهم‌ ترین اقدامات استاد کمالیان دانست و گفت: و یک فرد نخبه می‌ تواند از یک چاه نفت برای کشورارزشمند‌ تر باشد واستاد کمالیان به عنوان فردی که تمام زندگی شان را صرف خدمت به مردم کرده‌ اندمی‌ توانند یک الگو برای همه جوان‌ ها باشند.
دکتر باقر لاریجانی استاد پیشکسوت گروه غدد با اشاره به تاریخ رشته آسیب شناسی در ایران گفت: همانگونه که برای پیشرفت علم توصیه می‌ شود علوم پایه و بالینی به هم لینک شود پاتولوژیست‌ های ما هم نگاه عمیقی داشتند و افرادی با نگاه جامع بودند از جمله مرحوم دکتر آرمین و هم مرحوم دکتر شمس که استاد اخلاق پزشکی دانشگاه هم بودند. دکتر لاریجانی همچنین نقش استاد کمالیان در ساختارسازی در دانشگاه و بیمارستان شریعتی ارزنده دانست و تلاش ایشان برای آرشیو کردن سوابق بافت شناسی در دانشگاه بسیار مهم برشمرد. دکترلاریجانی تواضع علمی، رفتار و بی‌ سرو صدا بودن دکتر کمالیان را نمونه یک استاد الگو در دانشگاه دانست.      
دکتر محمدرضا امینی فرد رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در این همایش با اشاره به علم آموزی و اصالت علم و با یاد از استاد آرمین، استاد بهادری گفت: انسان حتی اگر در دنیا نباشد خدمتش همیشه باقی خواهد بود. دکتر امینی فرد همیچنین فعالیت همکاران پاتولوژیست را بسیار مهم دانست و گفت: پاتولوژیست یک پزشک است و کار وی در تشخیص و درمان بسیار مهم است.
در ادامه دکتر عیسی جهانزاد پاتولوژیست در این همایش گفت: استاد کمالیان الگوی رفتار متعالی و عالی است و ما دلسوزی برای بیماران ورشته پاتولوژی را از ایشان یاد گرفتیم و امیدواریم همیشه بیشترین بهره را از منش و رفتار استاد کمالیان داشته باشیم.
استاد ناصر کمالیان در سخنرانی‌ اش در این همایش گفت: وقتی  سال ۱۳۸۱ بازنشسته شدم گفتم که من تنها انجام وظیفه کردم. و امروز کار من شکر خداست که عمر و سلامتی داد و نعمت داد که  بتوانم خدمتگزار باشم. دوم این که  توفیق خداوند بود که مادری فداکار و پدری روشنفکر داشته باشم و توفیق خداوند بود که شغلی نصیبم کرد که پزشک شوم و شاگرد مکتب استاد آرمین، استاد عبدالمحمود ضیا شمسا باشم که هم طبیب و هم پاتولوژیست بودند و عاشق دانشجو‌ ها بودند، مکتبی که از ۸ صبح تا ۱۰ شب فعال بود.
استاد کمالیان افزود: مدت ۶۰ سال از سال ۱۳۳۹ فعال بودم و شانس دیگرم این بودکه ۱۳ سال از ۶۰ سال هم وظایف پاتولوژی و هم وظایفی در بیمارستان شریعتی داشته باشم.
وی موفقیت‌ ها را تنها از آن خود ندانست و افزود: این من نبودم مجموعه این سیستم بوده است بایستی یاد کنم از اولین ملاقاتم با استاد پرفسورعاملی چهره برجسته جراحی جراحی نورسرجری و افتخار ایران. ایشان همراه همسرشان که مدیره پرستاری بیمارستان بودند در بیمارستان خدمت می‌ کرد. استاد کمالیان از استادان برجسته این بیمارستان یاد کرد وگفت: ازا ستاد منوچهردواچی استاد بخش روماتولوژی، استاد شادروان انوشیروان هدایت استاد بخش جراحی، استاد اعلمی و از اساتید بخش گوارش مرحوم استاد میرمجلسی و استاد ملک زاده و بخش اندوکرین مرحوم استاد باستان حق و استاد لاریجانی و همچنین استاد دکتر ساغری، استاد نظام مافی موسس ایزوتوپ بسیار یاد گرفتم. شب‌ ها به بیمارستان شریعتی می‌ آمدم می‌ دیدم که چراغ‌ ها روشن است و دستیاران سر کشیک هستند و محیط مزین است لذت می‌ بردم و تنفس می‌ کردم. استاد کمالیان افزود: همانطورکه به خانواده‌ اموابسته هستم به بیمارستان شریعتی و پرسنلش وابسته هستم و خیلی خوشحالم که بخش پاتولوژی به دست همکارانی سپرده شده است که بهتر از قبلشون هستند.

در پایان این نکوداشت، تابلو یادبود استاد ناصر کمالیان که بردرب ورودی بخش آزمایشگاه و پاتولوژی نصب شد، رونمایی شد.

 

  • گروه خبری : گروه پاتولوژی,همایش,ویژه دانشگاه
  • کد خبر : 252310
فرانک معصومی فرد
تهیه کننده:

فرانک معصومی فرد